Pages

Saturday, June 9, 2012

tolak

kadang - kadang, berada dalam jalan da'wah ini membuat kan kita wonder, berfikir, bermuhasabah dan duduk sejenak.

apakah yang menolak kita untuk benar-benar melakukan semuanya kerana Allah?
benar-benar ingin membina diri kita untuk benar-benar menjadi individu muslim yang bermanfaat untuk ummah? 
benar-benar menolak kebiasaan kebiasaan kita, menolak comfort2 zone kita untuk bangun membaiki keadaan ummah yang semakin parah. 
dipaparkan setiap hari kisah-kisah di dada - dada akhbar, kisah masyarakat yang semakin hari semakin jauh dari islam, gambar-gambar modern masa kini yang membuatkan hati ini cukup sayu, di manakah islam dan al quran di hati kita sebenarnya,  hidup dengan dunianya sendiri, melalui zaman remaja yang dikatakan 'golden era'. 
hakikatnya, dalam hidup ini, hidup kita hanya untuk menyembah kepada Allah, dalam erti kata total surrender and fully submitted to Allah. kalau kita benar-benar memahami frasa ini, pastinya membuatkan hati itu tertunduk, malu mengaku yang hakikatnya hidup kita ini masih lagi dalam keadaan senang dan lenang, dihiasi dengan futur, maksiat kecil dan besar, juga tanpa menoleh keadaan masyarakat yang kian parah. 

itulah islam datang untuk membetulkan neraca kita, neraca yang berpandukan neraca ilahi. 
memakai kaca mata islam saat berada di tengah-tengah masyakarat. 
dalam jalan da'wah ini aku belajar untuk beriman dengan apa yang kita peroleh, dan dengan sedikit bekalan, pencerahan, tarbiyyah-tarbiyyah itu yang menolak kita untuk beramal di jalan Allah. 
adakala kita tertanya-tanya apa je lah yang menolak kita untuk terus bangkit biar seorang diri pon di tengah lautan manusia. 
itulah iman yang tertancap dalam hati, yang membuatkan kita benar-benar yaqin untuk menelusuri jalan da'wah ini mesti dikatakan sangat panjang, lambat, payah dan susah, tetapi hasilnya pasti. syurga Allah. 

ana faqir ilaAllah
100 Zealand Road, 
Canterbury, UK
written :: May 18,2012

No comments: